الأربعاء، 22 أبريل 2009

حكاية ( جاون)2

السلام عليكم
نكمل حكاية الجاون اللي بديتها المرة اللي فاتت المرة دي خلاص بقي هانت مش هايتغير معاد العملية ولا هايتاجل تاني اديني هاحكي اللي حصل انا عايزة اقولكم اني لما رحت للدكتور اللي حولني علي الجامعة ده وقالي انه مفيش حل غير العملية

انا قولت العملية دي هاتكون مركبة يعني تلات عمليات مرة واحدة يشيل اللوز اللي تعبتني قوي من تضخمها وكتر
التهابها ويعالج الحاجز الانفي العلوي ويعدل الحاجز البلعومي ده واللا معرفش اسمه ايه
اللي هو اساس التعب كله بس لما جيت رحت الزيارة قبل العملية في المعاد الجديد وقابلت الدكاترة النواب الطيبين سالت واحد منهم كان باين عليه طيب قوي بجد عن ان كانت العملية مركبة واللا حاجة واحدة قالي الدكتور باعت الورقة فيها حاجة محددة لو فيه اي مشكلة ارجعي للدكتور الكبير تاني المهم رحت للدكتور الكبير في العيادة وحاولت اقابله ومعايا كل الورق والاشعات البيه الممرض اللي علي باب العيادة قالي مش مسموح ليكي تدخلي

واخد مني الورق ودخل هو للدكتور وطلع بعد ثواني قالي الدكتور بيقولك مينفعش تعملي التلاتة هي واحدة بس وبعدين نشوف قولت ماشي ورجعت تاني يوم الصبح محضرة نفسي للعمليات تاااااااااااني من الساعة 8 صباحا وانا في مبني العمليات بس المرة دي قولت مش هاخلع ملابسي خلعت الجاكيت فقط
ولبست الجاونين خلف خلاف زي التمريض ما طلب بس علي اللبس وقولت هابقي اخلع لبسي لو فيه مشكلة قبل ما ينادو عليا للعملية التاريخ كان 22 يناير 2008 الساعة 1 تقريبا نادو عليا واخدتني ممرضة عشان انزل للعمليات
يااااااااااااااه تاني مرة المرة دي بجد بقي دخلت العملية نامي علي السرير ده انا قصيرة مش طايلة اطلع علي سرير العمليات جابلي كرسي وطلعت عليه ونمت وسالني الاسئلة اللي كنت بسمعها من اصحابي ا
للي دخلو عمليات اسمك ايه كام سنة وحاجات من دي بس مقليش عدي واحد اثين تلاته لا قالي اهدي خالص والدكتورة ضربت الابرة بتاعة الكانيولا في ظهر ايدي
طلعت من الناحية التانية يعني غلط وعملت نزيف في ايدي مسحتها بالمنديل اللي في ايدها والممرض عطاها غيار جراحي تحطها علي الجرح وجاه دكتور تخدير تاني ورفع الكم وحط الابرة في الوريد اللي في دراعي وانا كل اللي طلع عليا يارب استغفر الله العظيم وشوية ادعية سريعة وايات قرانية ودعاء للناس اللي افتكرتهم وفجاة حسيت بشي صعب بيسحب روحي من صدري ورحت عن الدنيا
فتحت عيني بعد ساعتين لقيت شعري مكشوف هههههههههههه اااااااااااااه
كل اللي حسيت بيه اني شعري مكشوف واني متلجة من البرد ناديت اه يارب ردت عليا الممرضة اللي بتابع حالتي قولتله شعري الطرحة الحجاب التمرجي حط الطرحة علي راسي يغطيها وقالي متخفيش انتي اختنا يلا عشان هاتطعلي فوق
غمضي عنيكي نقلني علي الترولي وفي دقيقة كنت فوق في نفس الغرفة اللي نزلت منها وعلي نفس السرير كانت ماما منتظراني والحمد لله يا جماعة انها جت علي قد كدة المهم بعد ساعة جاني الدكتور بعد ما خلص باقي اللسته
وجه وقت المرور علي الحالات عطاني تقرير لحالتي ومواعيد الزيارة للغيار علي الجرح والمتابعة وروشتة العلاج اللي طبعا هاشتريه من بره يعني كاني عملت العملية في مستشفي خاص بس هاخرج في نفس اليوم ومشيت بعد ساعة تقريبا
يااااااااااااه علي اللي حصل تصورو مفيش نخوة في سواقين التاكسي مش راضيين يقفو وانا ماشية وماما وخالتي سانديني ووشي وارم فيه اللزق اللي مالي وشي تقريبا وبيقول اني محتاجة مساعدة وعاملة عملية تصورو دي كمان كانت مصيبة اني مشيت لحد ما عديت الكوبري المخصص للمشاة عشان نلاقي اي حد يوصلنا والناس كلها رافضة
سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر الحمد لله اني لسه عايشة
والحمد لله لقيت سواق تاكسي صعب عليه حالي ووافق يوصلني بس طبعا بشرط اولا الاجرة المضاعفة ثانيا انه مش هايدخل بيا الشارع بتاعنا الضيق المهم انه وافق ووصلت لشارعنا
اشوفكم علي خير المرة الجاية في متابعة لرحلة العذاب

هناك 4 تعليقات:

إبن مصر يقول...

السلام عليكم

فعلا رحلة عذاب

انتى يا بنتى عملتى ايه فى دنيتك عشان يحصلك كل ده

كويس انك لسه عايشه

الحمد لله على السلامه وربنا يجعلها اخر عمليه وتكونى بصصحه وعافيه باقى عمرك

اه صحيح نست اسالك سواق التاكسى كان بيدخن ولا كان عنده دم ومش دخن عشان العمليه
؟؟

تحياتى ايتها المعذبه

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
بجد زعلت قووى لما قرءت البوست ده
ليه كل ده يحصل للدرجه البنى أدم رخيص كده
ياااااااااااااااااه
الحمد لله إنك كويسه وقومتى بالسلامه
وفعلآ دى من أصعب رحلات العذاب
دمتى أختى الفاضله بصحه جيده
ويارب يشفى كل مريض
تقبلى تحياتى

نبيلة مسعود يقول...

السلام عليكم
هو يعني يا ابن مصر لو كان سواق التاكسي بيدخن انا كنت هاشم ازاي وانا انفي مقفولة بالفتيل والشاش واللاصق الطبي كنت اتنفس من فمي

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
إذيك ياحبيتى أنا جايا أطمن عليكى
وأسئلك أنتى كويسه
يارب تكونى بألف خير وصحه
ياريت تطمنينى عليكى ضرورى
منتظراكى عندى
تحياتى
إيناس