الخميس، 30 نوفمبر 2023

حكاية جاون 3

السلام عليكم
عاملين ايه
تعبانين بسببي طبعا
بس اعمل ايه عايزة افضفض واطلع اللي جواية وخنقني من اللي بيحصل حواليا
يمكن تفتكروا انها مواقف شخصية
لكن بجد ده مثال حي عشته عن الاحداث اللي بتحصل في المستشفي
يعني حاجة كدة من الحياة عشان اكون عبرة لمن يعتبر
المهم بقي نيجي لحلقة النهاردة

تغيير علي الجرح

الدكتور وانا خارجة من المستشفي كتب لي تقرير ومعاد نزع الحشو زي ما بيقولو او الفتيل زي ما سميته انا
المعاد كان بعد تلات ايام
تلات ليالي من الصحيان والالم والحقن وخلافه
تصورو
انفي محشي بالقطن والشاش وكنت عايزة اعطس
وعطست .......ههههههههههههه........
بس طبعا مفيش رزاز
جه اليوم اللي هانزع فيه الفتيل
ههههههههههه
رحت العيادات الخارجية
ساحة الانتظار للمرضي
صوت الممرضة ( يا جماعة المتابعة بعد الساعة 12 ) ، ( العمليات دلوقتي )، ( الكشف الاوضة التانية)
فضلت منتظرة المعاد
ونادو عليا
ودايما كان دكتور محمد عبدالفتاح ( النائب اللي عملي العملية ) يقولي تعالي يا ماجدة .. اقوله انا نبيلة مش ماجدة
يقولي ولا تزعلي
كرر الحكاية دي كتير قوي
المهم ناداني ودخلت الغرفة والباب اتقفل علشان الناس اللي في الانتظار ميسمعوش الصوت ولا يتالمو لالمي
يا خسارة
دكتور عبدالفتاح انشغل وجاني دكتور تاني من اللي كانو في العمليات
كان المساعد بتاعه
جبار
بلا قلب
قعد علي الكرسي اللي قدامي
ونظر علي الادوات وسحب الجفت
وبكل قوة ارفعي راسك فوق
وبالجفت نزع اللاصق عن انفي
ااااااااااااااااااه
: اه ايه هو انا لسه عملت حاجة ، اهدي يا ماما
علي فكرة الدكتور ده من سني بس فيه شئ من العجرفة ربنا يستر علي الناس منها
وبالجفت وبدا يسحب الفتيل ::: قصدي الحشو اللي جوة انفي
مش عارفة اوصف واللا ايه
هو شريط شاش مضفر داخل جانبي الانف المفروض انه مغطس بالسافلون او المطهر عشان يثبت الخيط والدعامة وكمان يمتص الدم النازف
غصب عني بشئ من التلقائية بدات اساعدة في نزع الحشو
تصوروا
ماما مكنتش مقدرة مدي صعوبة الحالة
اول مرة اشوف دموعها علي خدها لما شافت الطبق ملياااااان دم
قالي اطلعي علي الحوض واملي انفك بالماء وانثريه
يلا كتير يا ماجدة
اااااااااااااااااااااااه من الالم مش قادرة اقوله ارحمني انا اسمي نبيلة
المهم فضلت كتير والمية متلجة احنا كنا في يناير يا نااااااااااااس
رجعت تاني علي الكرسي
بكل قسوة حط لي فتيل تاني
وقالي اطلعي برة خمس دقايق
عايزة اقولكم انه كان بيحط فتيل ويشيله مرة واثنين وثلاثة
لحد ما ساب الاخير ده فترة
وكل مرة كان بيدخله كنت بحس بمنشااااااااار بيدخل في دماغي
بيوصل لحد قمة راسي
اااااااااااااااااااااه
طلعت في الانتظار وانا منهارة
تصدقو
امي اخدتني في حضنها لمدة ربع ساعة واكتر وهي بتحاول تخبي دموعها
اعصابي هديت شوية
حاجة غريبة
تليفون من زملائي في رسالة بيطمنوا عليا
والاغرب اني رديت
هههههههههههههههههههه
مجنونة يظهر
يلا دخل الدكتور عبد الفتاح اللي كان انشغل بحالة في الغرفة التانية
شافني قاعدة في الانتظار ناداني
قالي تعالي انت لسه هنا
قولتله دكتور محمد قالي استني شوية برة
قالي لا تعالي
ويا الله علي ده دكتور
هو جراح صحيح
بس ايده بلسم
والله ما حسيت بالفتيل وهو بينزعه
ولا بيحطه
ولا اي حاجة
اقصد ان الالم كان خفيييف جدا لدرجة اني ما حسيت بيه
ماشاء الله عليه ربنا يحميه يارب ويبارك فيه
زعلت قوي لما رجعت بعد فترة اسال عليه ( اقصد احدد العملية التانية ) ومش لقيته وعرفت انه خلص النيابة وانتقل لمكان تاني
المهم كدة خلص الغيار
قالي تيجي بعد تلات ايام عشان نشيل الدعامات بقي
ودي كانت اسهل من اللي فات
الحمد لله انها جت لحد كدة
فضلت عشر ايام في الموال ده
بس اخر يوم رحت ملقتش عبدالفتاح
لقيت محمد التاني ( بلا قلب )
اوووووووف منه
قالي كدة خلاص ونشوفك الاسبوع بعد الجاي لو فيه اي ملاحظة
بس بجد يا جماعة بيكلمني من طرف مناخيره
حد صعب قوي
قولتله انا عايزة بس شهادة عشان اخد اجازة من الشغل
كنت وقتها في جمعية رسالة مسئولة عن فرز الملابس المستعملة
وكان لازم شهادة عشان اقدر اواصل شغلي
وكمان عشان تبقي اجازة مرضية
شخط فيا قوي وقالي ماقولتيش ليه من الاول
وكتب لي ورقة بعشر ايام
اللي هي كانت فترة المتابعة
وقالي انزلي علي شئون المرضي وسلميها وكملي الاجراءات
وخلاص علي كدة
ربنا يسامحه
بلا رحمة
بلا قلب
اكيد فيه زيه كتير
وفيه اصعب منه كمان
بس ده في نظري
بجد
مش اكتر من مشرط جراح
لكن روح الجراح
ماتت
نزعوها من صدره قبل ما يحلف اليمين
تحياتي
لو عايزين احكي العملية التانية
في انتظار بالموافقة اقصد التعليق
اشوفكم علي خير

هناك 6 تعليقات:

نجمة قمر حبيب و بعيد يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اول تعليق هنا
و اول تعليق عندك ليا ارجو تقبله
أولا : الف الف الف سلامة عليكى
ثانيا : انت وجعتى قلبى
و قربت ابكى من المك و عجرفة الدكتور اللى الحنية عنده فى نقص او انعدام ذوق قوى و ده مالوش علاج يا عزيزتى
ربنا يكون فى عونك
و يا ريت بلاش المواضيع اللى توجع قلوب الناس
ثالثا: لو عايزة تحكى الباقى اوك بس سيبى ليا مناديل ورقية على ناصية المدونة متفقين
سلام من نجمة قمر حبيب و بعيد بس حنين عليا

اما

نجمة قمر حبيب و بعيد يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
حلوة اوى هتطبخى زوجك ازاى ده
معلش انا علقت هنا عشان اعرفك رايى
مش لازم عزيزتى الموضوع يصل لمستشفى المجانين بس ممكن يصل الى عدم الاكتراث باشياء تؤدى للتهلكة زى
1. ماما قالت اية لما قومت
2. بابا حاسة انه مش بيحبنى
3. هتعمل ايه ف كذا و كذا
4. لازم تعرف ..........
توجيه السؤال هو المشكلة بس
اما موضوع الشكوى
فالرجل بطبعه لا يحب المراة دائمة الشكوى خاصة فيه
اما عن قول
انا شكوتى منك اليك
غلط لازم الشكوى تكون منه بس لله
بينى و بينك اطمن
سلام من نجمة قمر حبيب و بعيد و مش بيحب الشكوى

Kiara يقول...

عااااااااااااااااااااااااااااااا

انا مش قادره اكم ل البوست يالهوي ربنا يشفي المرضي كلهم

بلاش تحكي عن عمليات يلاش انا جمي قشعر قشعريره

برغم اني شغاله في مستشفي

الف الف الف سلامه ياقمر

نبيلة مسعود يقول...

انا بحكي لان الحكاية بتاعة العملية دي مكنتش ليا لوحدي
عفوا انا كان معايا اكتر من عشرة في القايمة او اللسته في انتظار العملية وده حال ناس كتير كانو بيحضروا ويروحو وبيحصل معاهم اكثر من كدة
ربنا يشفي كل مريض
ويشفي كل دكتور من الكبرياء
حتي الكبرياء والعظمة لله

أحمد بسام يقول...

كفاية كفاية
أنا جسمي كله قشعر و اترعبت ايه ده كله ربنا يعينك
هي فعلا اسمها فتيله لاني كان لي تجربة زيها ربنا يستر وتبقي اخر مرة

نبيلة مسعود يقول...

اللي اعرفه انه لسه فيه عملية تالتة بس مش دلوقتي
انا كدة عملت اثنين الحاجز الانفي واللوزتين
فاضل العضمة الصغيرة ودي مشكلة كبيرة قوي وعملية كبيرة قوي قوي قوي
عشان كدة الدكاترة ماجلينها لحد ما يكون مفيش حل غير التدخل الجراحي
يعني مطلوب مني استحمل والله المستعان