الخميس، 13 سبتمبر 2012

بصوت عالي

ايه الهنا اللي انا فيه دا
عشان اعمل تطوير وتنمية لبلدي
اجيب تمويل من بره ؟
ايه اللي ان فيه دا
ياربي ارحمني
نفسي اعمل تطوير للقري الفقيرة
لقيت نفس الفكرة ف بوست علي جروب
لما دخلت اشوف التفاصيل
لقيتهم جايبين منحة من المانيا
ولما كنت بتكلم قبل كدة مع صديق عن مشروع اطفال الشوارع بتاعي
قالي اليونسيف هي اللي ممكن تساعدك
انا عايزة بلدنا هي اللي تخدم نفسها
نفسي نقفل الباب
ونجبر الشبال علي الشغل جوه البلد مش خارجها
محدش يخرج قبل مانعمرها
محدش يتخرج من كليته قبل مايقضي سنة ف الصحرا
محدش يخرج من مصر قبل مايدفع سنة واثني من عمره اجباري
والي يخرج قبل مايدفع
يتفضل يدفع فلوس
بس يدفع اللي اتصرف عليه
مش بيقولو ان الدعم علي المواطن العادي ف الدراسة من اول يوم اولي ابتداي
لحد التخرج
مليون جنيه ؟
خلاص
يدفع مليون جنيه
وبعدين يخرج يشتغل ويكون نفسه بره
مش عايزين يحسو بيها
لا الكبير عايز يحس بيها
ولا الصغير عايز يفهمها
كله مش فاهم
لا الام بقت زي زمان
بتربي ابنها علي الجهاد
ولا الابن كمان
كله بيبخل
لو الولد قال لامه انا عايز اروح اعيش ف المدينة الجديدة تقوله لا
غربة لا
ويفضل يضيق عليه الخناق
لا عارف يشتغل
ولا عارف يعيش
وتخنق علي نفسها علشان توفر له فلوس ينزل يقعد علي القهوة
وتشجعه علي الفراغ
لحد مايبقي قدمه حل من اثنين
يا يعمل الغلط ( زنا - تجارة مخدرات - سرقة ------)
يا يسيب البلد ويهاجر طفشان من كل شي حلو ووحش
طفشان من الحرمان والوجع
طفشان من قلة

Free Blog Content

ليست هناك تعليقات: