الأربعاء، 11 يناير 2012

حكاية العشرة جنيه

كنا ف المقر واقفين بنتكلم 
فرحانين باننا قدرنا نجمع متبرعين او رعاه زي مابنسميهم لنتائج العام الجديد بحيث انها تكون وسيلة دعاية جديدة للفرع اللي بشتغل فيه 
وكمان تكون صدقة جارية للناس اللي ساهمت ف تمنها 
وتكون دعايا ليهم لان اسمهم هاينزل فيها 
الله الله علي الفكرة واللي ابتكرها 
والله الله علي اللي حب ينفذها ف الفرع عندها وتحمس لها 
بجد انسان طيب رغم كل شئ
كان الشباب يجهزون لتوصيل النتائج الدعايا هذه الي الرعاة لتوزيعها 
وفجاة اجد صديقتي المسئولة عن التوزيع تصعد السلم وهي مسرعة اليا وتسالني 
ايه دا يا استاذة صحيح سعر النتيجة للمتطوعين عشرة جنيه 
هو احنا مش كنا متفقين علي 5؟؟
اجبتها انه انا لا اعرف شئ عن السعر الزيادة وسالتها مين قال؟
قالت حضرتك 
انا؟؟ 
قولت لمين انا ؟
قالت لصديقتنا مسئولة الاستقبال 
صديقي العزيز الواقف بجواري منهمك ف شغله ونشاطه شاركنا الحوار وقال معلش امره بسيط -- نادو علي الاستاذة مسئولة الاستقبال 
حضرت بسرعة بمجرد ان انتهت من صعود السلم سالتها انا 
استاذة من قال ان سعر النتيجة للمتطوعين الراغبين ف الشراء عشرة جنيه؟
اجابت حضرتك
عدت وسالت انا؟؟
قالت ايوة 
قولتلك انتي؟؟
قالت لا لصديقنا الطيب 
قلنا جميعا هاتو الطيب 
صعد الطيب السلم وسالناه السؤال كما سالنا مسئولة الاستقبال 
وكانت الاجابة نعم انتي قولتي 
قلت لمين انا؟
قلتلك انت يعني واللا قولت لمين ؟
قال لا لصديقنا الصادق 
قلنا هاتو الصادق 
استفزه القول جدا صديقنا الطيب ولكنه اسرع الي الدور الارضي حيث الاستقبال ونادي علي الصادق والذي جاء بسرعة 
نعم ؟ ايه الحكاية ؟
سالوه الشباب السؤال وانا ف غاية الدهشة والاستغراب مما يحدث 
فاجاب الولد بكل براءة 
كنت اتحاور مع الاستاذة وقلت لها انا عايز نتيجة 
قالت النتائج لن يتم بيعها الا بعد التوزيع علي الرعاة وما تبقي سوف يتم بيعه وانا عن نفسي حجزت اثنين بالعشرة جنيه 
ابتسم الجميع من الموقف واجاب صديقنا المنشغل بعمله ان العبارة تحمل معنيين ولكنها لم تقل ان سعر الواحدة عشرة جنيهات 
انما قالت حجزت اثنتين بالعشرة جنيهات 
الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات 

Free Blog Content

ليست هناك تعليقات: