الخميس، 19 يناير 2012

كنت اتمني

كنت اتمني ان اصل الي الجنة في الاخرة 
ويكون سبيلي طريق علم في الدنيا 
وزوج صالح يعينني ويشفع لي 
وذرية صالحة نتشارك مناهج العلم والحياة 
نحفظ اية من ايات القران ونتدبرها وندرسها ونعمل بها 
نسعي في الارض نبتغي وجه الله الخالق العظيم 
نغرس الزيتون والنخيل 
نوزع الابتسامات صدقات 
نعفو باذن ربنا ونصفح ولان نبالي بقول من قال 
رحماء بين الناس مسالمين 
نتدبر الامر ونتعبد لله في كل قول وعمل بان نجعله خالصا لوجه الله 
نتعلم من اخطائنا واخطاء الاخرين 
نساعد الناس علي الحياة سعيا وابتغاءا لمرضاة الله 
حتي ان متنا شفعت لنا اعمالنا وطلب رضا ربنا الذي سعينا له 
فكنا من اهل الفردوس
لكن 
هي الحياة 
لاتعطي دائما ماتتمناه 
ورب العالمين القادر العظيم علي كل شئ
يفعل مايشاء 
انا لله وانا اليه راجعون 
قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا هو مولانا وعلي الله فاليتوكل المتوكلون

Free Blog Content

هناك تعليق واحد:

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

همممم
تعرفي
انا قريت التدوينة اكتر من مرة !

عاجبني التعبيرات والكلمات جدا
لكن مقدرتش افهم
ازاى الحياة مش ممكن توصل البني آدم للجنة وتحقيق الامنيات الجميلة دي !!

همممم

ربنا ينولهالك وينولهالنا يارب
ويارب يحقق كل امنياتك
فتحقيقها بيد الله تعالي ;)